سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در نماز باید زن عقب ‏تر از مرد بایستد و جاى سجده او از جاى ایستادن مرد کمى عقب ‏تر باشد و در این، فرقى بین محرم و نامحرم،مادر وفرزند یا زن و شوهر نیست.

طبق نظر برخى از مراجع تقلید مانند مقام معظم رهبری ، آیت الله بهجت و آیت الله شبیری زنجانی : نماز خواندن زن جلوتر از مرد یا مُساوى و همدوش با مرد…  کراهت دارد ، لذا مستحب است زن عقب‏ تر از مرد بایستد و جاى سجده او از جاى ایستادن مرد کمى عقب‏تر باشد ، طبق این فتوا اگر زن جلوتر از مرد یا کنار او بایستد ، نماز هیچ یک باطل نیست .
اما بر اساس فتواى آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سیستانی : واجب است مرد جلوتر و زن عقب‏تر بایستد.( به نظر أیت الله سیستانی این حکم بنا بر احتیاط لازم است)  ؛ که بر اساس این فتوا : اگر هر دو مساوى بایستند یا زن جلوتر از مرد بایستد ، نماز باطل است؛ در این حکم محرم و غیر محرم تفاوتى ندارند ولى اگر میان مرد و زن دیوار یا پرده و مانند آن باشد یا به اندازه ده ذراع (تقریباً پنج متر) فاصله باشد اشکال ندارد.

پس اگر زن برابر مرد یا جلوتر ؛ با هم وارد نماز شوند باید هر دو نماز را دوباره بخوانند ولى اگر یکى زودتر از دیگرى به نماز بایستد و طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی فقط کسى که بعد مشغول نماز شده باید نمازش را دوباره بخواند اما بر اساس نظر آیت الله سیستانى: بنا بر احتیاط واجب باید هر دو نماز را دوباره بخوانند.

اما مقام معظم رهبری می فرمایند : اگر بین زن و مرد مقدارى و لو به اندازه یک وجب فاصله باشد، جلوتر بودن زن اشکالی ندارد.

منبع: www.firouzi.org/?p=3065


نوشته شده در  شنبه 92/6/2ساعت  12:1 عصر  توسط علی هجران 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
عدم زیارت حضرت عبدالعظیم در هفته=جفا
استفاده ابزاری از کلمه مقدس (قائم)
فاصله زنان و مردان در نماز
تلفظ صحیح حروف در نماز
595 واژه برای اثبات نظام سیاسی اسلام و ولایت فقیه
برای توفیق خدمت رئیس جمهور منتخب دعا کنیم
[عناوین آرشیوشده]